تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/01/14 - 08:40
کد خبر: 500196

نگاهی بر حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق؛

جنایت در روز روشن/ تشکیل نشست اضطراری شورای امنیت برای تجاوز اسرائیل به خاک ایران

جنایت در روز روشن/ تشکیل نشست اضطراری شورای امنیت برای تجاوز اسرائیل به خاک ایران

حسین اکبری، سفیر ایران در دمشق، ساعتی بعد از حمله در گفت و گو با رسان ها اظهار کرد: این ساختمان با جنگنده های اف ۳۵ و ۶ موشک مورد حمله قرار گرفت. رژیم صهیونیستی جرم و جنایت های زیادی علیه دیپلمات ها انجام داده است. اکبری افزود: بعد از این همه جنایت در ۶ ماه گذشته ضد ملت فلسطین امروز هم این جنایت را علیه ایران مرتکب شد. شماری از مستشاران ایرانی در ساختمان بودند و به شهادت رسیدند.

به گزارش گروه بین‌الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که نتوانسته به هیچ‌یک از وعده‌های خود در جنگ غزه جامه عمل بپوشاند و در داخل سرزمین‌های اشغالی نیز با مشکلات فراوانی روبه‌روست، روز گذشته دست به ماجراجویی جدیدی زد و با نقض بدیهی‌ترین قوانین بین‌المللی، ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را هدف حمله قرار داد و سردار محمدرضا زاهدی و چند مستشار دیگر ایرانی را به شهادت رساند.

به گزارش منابع خبری، رژیم صهیونیستی در این حمله ساختمان نزدیک سفارت ایران دردمشق راهدف حملات هوایی قرار داد که در این حمله، ساختمان کنسولگری ایران در دمشق به طور کامل تخریب شد. وزارت دفاع سوریه در بیانیه‌ای درباره جزئیات این حمله اعلام کرد: حدود ساعت ۱۷دوشنبه (دیروز)، دشمن اسرائیلی از سمت جولان اشغالی سوریه، ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را هدف حمله هوایی قرار داد که این حمله منجر به تخریب کل ساختمان و شهید و مجروح شدن همه افراد داخل شد.

حسین اکبری، سفیر ایران در دمشق، ساعتی بعد از حمله در گفت و گو با رسان ها اظهار کرد: این ساختمان با جنگنده های اف 3۵ و 6 موشک مورد حمله قرار گرفت. رژیم صهیونیستی جرم و جنایت های زیادی علیه دیپلمات ها انجام داده است. اکبری افزود: بعد از این همه جنایت در 6 ماه گذشته ضد ملت فلسطین امروز هم این جنایت را علیه ایران مرتکب شد. شماری از مستشاران ایرانی در ساختمان بودند و به شهادت رسیدند. این عمل پاسخ قاطع ما را در پی خواهد داشت. او خاطر نشان کرد: تاکنون آواربرداری کامل انجام نشده و بین ۵ تا ۷ نفر به شهادت رسیدند و آمار دقیق بعدا منتشر خواهد شد. دو نفر از نیروهای پلیس نیز به شهادت رسیدند.

تا زمان تنظیم این گزارش، اطلاعات دقیقی درباره آمار دقیق و هویت شهدا و مجروحان این حادثه منتشر نشده و کار خروج اجساد شهدا، مداوای مجروحان و آواربرداری ادامه داشت.  با این‌حال پایگاه اینترنتی صابرین‌نیوز اعلام کرد که آمار‌های اولیه حاکی از شهادت شش نفر در حمله به ساختمان سفارت ایران در دمشق پایتخت سوریه است. به گزارش شبکه العالم، سردار محمدرضا زاهدی، یکی از فرماندهان سپاه قدس در حمله هوایی صهیونیست‌ها به دمشق به شهادت رسید. این شبکه همچنین خبر داد که حسین اکبری، سفیر ایران در سوریه و خانواده‌اش در سلامت کامل هستند. 

واکنش مسکو به اقدام اسرائیل 

وزارت امور خارجه روسیه حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را به شدت محکوم کرد و از اسرائیل خواست که اقدامات غیرقابل قبول خود در منطقه را متوقف کند. وزارت امور خارجه روسیه شامگاه دوشنبه در این بیانیه یادآور شد:‌ شامگاه اول آوریل (۱۳ فروردین ۱۴۰۳)، نیروی هوایی اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد. در نتیجه این حمله، ساختمان به طور کامل تخریب شد. بر اساس اطلاعات دریافتی تعداد قابل توجهی کشته و زخمی از جمله دیپلمات ها وجود دارد.

این وزارتخانه با تأکید بر اینکه حمله به دفتر کنسولی ایران در سوریه را به شدت محکوم می کنیم، افزود:‌ ما هرگونه حمله به تأسیسات دیپلماتیک و کنسولی را که نقض ناپذیری آن توسط کنوانسیون های مربوطه وین تضمین شده است، قاطعانه غیرقابل قبول می دانیم.
در بیانیه مسکو آمده است: ما توجه ویژه همگان را به این واقعیت جلب می کنیم که این حمله در یک منطقه شهری پرجمعیت انجام شد و خطر زیادی برای تلفات بسیار شهروندان غیرنظامی ایجاد کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: چنین اقدامات تهاجمی اسرائیل مطلقاً غیرقابل قبول است و باید متوقف شود. وزارت امور خارجه روسیه در ادامه تأکید کرد:‌ لازم است که همه اعضای مسئول جامعه بین المللی موضع خود و ارزیابی قانونی مناسب از این اقدامات اسرائیل را به وضوح مشخص کنند. روسیه همچنین از سران تل‌آویو قویاً خواسته است که اقدامات نظامی تحریک‌آمیز در سوریه و سایر کشورهای همسایه را که پیامدهای بسیار خطرناک در کل منطقه را به دنبال دارد، کنار بگذارد.

شورای امنیت تشکل جلسه می‌دهد

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه امروز سه شنبه به وقت محلی (نیویورک) برگزار می شود .

 «دمیتری پولیانسکی» معاون نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل دوشنبه شب به وقت محلی گفت که پس از حمله هوایی روز دوشنبه اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق پایتخت سوریه، ایران برای محکوم کردن این اقدام به شورای امنیت سازمان ملل نامه داد.

معاون نمایندگی روسیه تصریح کرد: به دنبال نامه ایران، ما درخواست جلسه توجیهی علنی شورای امنیت سازمان ملل را کرده ایم؛ این جلسه برای روز سه شنبه دوم آوریل ساعت ۱۵ به وقت نیویورک برنامه ریزی شده است.

پیش از این، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه ای به شورای امنیت، در پی حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه از این شورا خواست این اقدام جنایتکارانه را به شدیدترین وجه ممکن محکوم و نشستی فوری برای رسیدگی به نقض آشکار هنجارها و اصول حقوق بین‌الملل توسط رژیم اسرائیل برگزار کند.

«زهرا ارشادی» سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در پی حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه ،در نامه ای به رئیس دوره ای شورای امنیت و نیز آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نوشت: «مکاتبه حاضر متعاقب نقض آشکار هنجارها و اصول حقوق بین‌الملل توسط رژیم اسرائیل تهیه شده است. رژیم اشغالگر اسرائیل مبادرت حمله تروریستی شنیع و نفرت‌انگیزی علیه اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در جمهوری عربی سوریه نموده است. بعد از ظهر ۱ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۴۵، اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق هدف حملات هوایی و موشکی رژیم صهیونیستی از بلندی‌های جولان اشغالی قرار گرفت. این حمله تروریستی منجر به شهادت غم‌انگیز دست‌کم پنج پرسنل ایرانی از جمله مستشاران ارشد نظامی و تخریب کامل اماکن دیپلماتیک ایران شد.»

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در نامه خود آورده است: «این جنایات هولناک و حملات تروریستی ناجوانمردانه، نقض آشکار منشور ملل متحد، قوانین بین‌الملل و اصل اساسی مصونیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی (همان‌طور که صراحتاً در کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱، کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی ۱۹۶۳ و همچنین کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرایم علیه افراد تحت حمایت بین‌المللی از جمله عوامل دیپلماتیک ۱۹۷۳، بدان اشاره شده) است. این جنایات هولناک همچنین تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه به حساب می‌آیند.»

او تصریح کرد: «با توجه به پیامدهای گسترده بین‌المللی چنین جنایات هولناکی که می‌تواند تنش‌ها را در منطقه تشدید کرده و به‌طور بالقوه‌ای آتش درگیری‌های بیشتری را با سایر کشورها شعله‌ور نماید، جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت می‌خواهد تا اقدام جنایتکارانه و حمله تروریستی رژیم اسرائیل را به شدیدترین وجه ممکن محکوم کند. »

معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: «مضافاً، جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت می‌خواهد تا هرگونه اقدام لازم از جمله برگزاری نشست فوری برای رسیدگی به این نقض فاحش و جلوگیری از اقدامات تجاوزکارانه آتی که امنیت و ایمنی ماموریت‌های دیپلماتیک را به خطر می‌اندازد، را اتخاذ نموده، و همچنین از به دست عدالت سپردن سریع مسئولین چنین اقدامات جنایتکارانه‌ای اطمینان حاصل نماید.»

معاون سفیر ایران در سازمان ملل گفت: «رژیم متجاوز صهیونیستی مسئولیت کامل عواقب چنین جنایات تروریستی را بر عهده دارد. جمهوری اسلامی ایران حق مشروع و ذاتی خود را بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد برای پاسخ قاطع به این‌گونه اقدامات تروریستی محفوظ می‌داند.»

 سردار زاهدی 

سردار محمدرضا زاهدی متولد۱۱آبان۱۳۳۹دراصفهان، درسال۱۳۵۹ به سپاه‌پاسداران پیوست ودرطول جنگ تحمیلی از فرماندهان میانی سپاه بود و فرماندهی تیپ ۴۴ قمر بنی‌هاشم را از ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۵ برعهده داشت. او در فاصله سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۰ فرمانده لشکر۱۴امام حسین(ع) بود.سردار زاهدی درسال‌های ۱۳۸۴ تا۱۳۸۷ فرماندهی نیروی زمینی سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی را برعهده داشت.

این فرمانده ارشد سپاه‌پاسداران از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۸۵ با حفظ سمت فرمانده قرارگاه ثارا... شد و در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ معاونت عملیات سپاه‌پاسداران را نیز برعهده داشت.وی در سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵ در نیروی قدس فعالیت می‌کرد و فرمانده سپاه سوریه و لبنان بود.
 
ناکامی‌های نتانیاهو

نتانیاهو با گذشت حدود شش ماه از جنگ غزه، نتوانسته به هیچ‌یک از اهداف اعلام شده برای این جنگ دست یابد و روز به روز شاهد افزایش انتقادات در داخل سرزمین‌های اشغالی است. عملکرد این رژیم و افزایش فشار بین‌المللی برای توقف جنایات اسرائیل در غزه، باعث شده تا حامیان غربی این رژیم هم نتوانند همچون گذشته به حمایت‌های خود از تل‌آویو ادامه دهند و در همین زمینه شاهد بودیم که چند روز قبل قطعنامه‌ای علیه اسرائیل در شورای امنیت تصویب شد و آمریکا برخلاف قطعنامه‌های قبلی این بار از حق وتو استفاده نکرد.

در چنین شرایطی، نتانیاهو برای جلب حمایت‌های بیشتر از سوی کشورهای غربی به دنبال گسترده کردن جبهه جنگ است و در این راه از هیچ اقدامی خودداری نمی‌کند؛ چراکه ادامه حضور خود در قدرت را صرفا در ادامه جنگ و حمایت‌های آمریکا می‌بیند و برای این هدف، حاضر است دست به هر کاری بزند. همان‌طور که یائیر لاپید، رهبر احزاب مخالف کابینه اسرائیل در جمع معترضان در قدس اشغالی گفت تنها چیز مهم برای نتانیاهو، نخست‌وزیر باقی ماندن است. 
 
تنش های داخلی رژیم غاصب

درهمین حال انتقادها ازنتانیاهو به‌دلیل عدم دستیابی به توافق باحماس برای آزادی اسرا ادامه دارد.مخالفان دولت نتانیاهو و خانواده‌های اسرا، اقدام به برپایی شهر چادری به مدت چهار روز درخارج از کنست برای درخواست توافق با حماس، آزادی اسرای اسرائیلی و برگزاری انتخابات جدید کرده‌اند.همچنین ده‌ها هزاراسرائیلی روزیکشنبه باتجمع دربرابر کنست در قدس اشغالی، علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شعار سر داده و خواستار برکناری وی شدند.

روز شنبه نیز هزاران نفر در میدان کاپلان در مرکز تل‌آویو گرد هم آمدند تا دولت نتانیاهو را برای انعقاد توافق مبادله اسرا باحماس تحت فشارقراردهند. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت اذعان کرده که پلیس اسرائیل از کامیون‌ها و دیگر موانع برای ممانعت ازرسیدن معترضان به میدان کاپلان استفاده کرده است. معترضان صهیونیست بر این باورند که دولت نتانیاهو وشخص نخست‌وزیر رژیم اسرائیل عامل اصلی مشکلات و بحران‌های کنونی هستند. آمارهای رسمی حاکی ازاین است که تاکنون چیزی درحدود ۷۰ اسیر صهیونیست در نتیجه بمباران‌های رژیم اسرائیل علیه نوار غزه، جان خود را از دست داده‌اند.

معترضان و خانواده‌های اسرای اسرائیلی تاکید کردند تا برکناری نتانیاهو از قدرت آرام نخواهند شد.  خانواده اسرای اسرائیلی در غزه، نتانیاهو را تنها مانع در برابر رسیدن به توافقی برای تبادل اسرا معرفی کردند. معترضان اسرائیلی تاکید ‌کردند: «برای برکناری فوری نتانیاهو تلاش خواهیم کرد، این تنها راه بازگشت ربوده‌شدگان است و تا زمانی که نتانیاهو را از قدرت برکنار نکنیم، آرام نخواهیم شد.»

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آغاز عرضه خودروهای برقی از هفته آینده
هیأت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی‌ مجلس دوازدهم انتخاب شد
۸۵ میلیون ریال به حساب حجاج سال ۱۴۰۲ برگردانده می‌شود
برگزاری نشست همدلی و همفکری نیروهای انقلاب با حضور ۱۴۰ نماینده منتخب
جمعی از معلمان سراسر کشور فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
تامین ۴.۸ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات برای واردات از ابتدای سال
شاخص بورس تهران ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد افت کرد
واردات خودروهای کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
رئیسی ۲ قانون را ابلاغ کرد
اولین تصویر از درب طلای حرم امام رضا (ع)
رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
جذب نیروی امریه در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top